پنج شنبه , ۱ آذر ۱۴۰۳

استراتژی بهره‌برداری مال‌ها

مجتمع های تجاری مانند سایر کسب و کار ها سناریوهای متفاوتی برای بهره برداری می طلبد. در این مقاله سعی میکنیم تمامی سناریوهای ممکن همراه با نقاط قوت و ضعف آنها را بررسی کنیم.

فروش تمام و کمال و خروج

در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰، با مصادره زمین‌های مرغوب سرمایه‌داران در قبال بدهی‌ها از سوی بانک‌ها و با توجه به سود افسارگسیخته مال سازی در آن زمان، بسیاری از بانک‌ها به مال سازی روی آوردند. با توجه به استراتژی بالادستی بانک‌ها، خروج تمام و کمال سرمایه هدف از این سرمایه‌گذاری بود و لذا کاربری‌هایی که امکان فروش آن وجود نداشت کمتر مشاهده می‌شد. خروجی این استراتژی، ساخت مراکز خرید و شاپینگ مال ها بدون توجه به موقعیت جغرافیایی و کشش منطقه و صرفا بر اساس متراژ زمین و حضور در منطقه ۱ تا ۴ بود. همین امر سبب شده است تا ما شاهد تراکم شدید مجتمع های تجاری در مناطق ۱ تا ۴ باشیم. خالی از لطف نیست که بدانیم حتی با همین استراتژی با توجه به کمبود عرضه فصای تجاری در قابل مجتمع های تجاری، سودی حداقل ۳۰۰ درصدی نصیب این چنین سازندگان دولتی و خصولتی می شد.

فروش واحدهای قابل‌فروش و بهره‌برداری از واحدهای باقی‌ماندهImage result for ‫مجتمع تجاری کوروش‬‎

با افزایش شدت رقابت بین سازنده‌ها در جهت فروش بجهت اشباع مال سازی در برخی مناطق تهران، هر یک به دنبال ایجاد مزیت رقابتی برای مجتمع تجاری خود هستند. لذا بسیاری از کاربری‌های تفریحی، فرهنگی و ورزشی به مال‌ها اضافه شده است و برچسب مال‌های چندمنظوره در تهران زده شد. کاربری‌های نظیر شهربازی، سینما، هایپراستار و Gym وارد بدنه مال‌ها شد. این سبب شده است که رفتار مصرف کنندگان ایرانی تغییر یابد. در واقع شاپینگ مال هایی ایجاد شد که نیاز های اقشار مختلف را در هر بازه سنی پوشش می دهد.
باید قبول کرد که ساخت برخی کاربری ها بصورت مستقیم سود آنچنانی برای سازندگان به ارمغان نخواهد آورد اما باعث افزایش قابل توجه در قیمت واحدهای تجاری قابل فروش خواهد شد. بعنوان مثال کاربری نظیر سینما علیرغم اینکه فعلی هزینه زا است، اما مسبب افزایش ارزش واحدهای تجاری خواهد شد و لذا سازندگان از بابت ساخت کاربری هایی که منجر به افزایش پاخور می شود متضرر نخواهند شد.

خواب روی مجتمع و ایجاد ارزش‌افزودهImage result for ‫مجتمع تجاری اپال‬‎

برخی از سازنده‌ها نیز به پیروی از روند روز دنیا و ایجاد ارزش‌افزوده روی مجتمع تجاری خود، با آینده‌نگری بجا، حتی یک مترمربع از واحدهای تجاری خود را نفروختند و توانستند با مدیریت و بهره‌برداری صحیح ارزش دارایی خود را چند برابر نمایند. شاید استراتژی فروش و خروج از مجتمع سازندگان ایرانی برای سرمایه گذاران و سازندگان خارجی قابل باور نباشد. چرا که عمده سود سرمایه گذاران خارجی در مدیریت و بهره برداری و ایجاد ارش افزوده از این طریق است. البته نمونه داخلی موفق نیز داریم. مجتمع تجاری اداری پالادیوم که از سال ۱۳۹۳ تابه‌حال افتتاح شده است توانسته در بازه زمانی ۴ ساله ارزش دارایی خود را تا ۳ برابر افزایش دهد که نمونه یک مدیریت و بهره برداری قوی و الگویی است برای سایر سازندگان.

پیشنهاد میکنیم پس از مطالعه این مقاله، مقاله تحقیقات بازاریابی و برندینگ مجتمع تجاری را نیز مطالعه بفرمایید.

برای مشاوره بازاریابی و فروش مجتمع های تجاری، اداری و مسکونی با ما در تماس باشید.
۰۲۱-۲۲۰۷۶۰۸۱