کلید موفقیت مجتمع تجاری؛ مجتمع تجاری در ایران، در سال های اخیر شاهد رشد بیش از پیش ساخت و راه اندازی مجتمع های تجاری در سراسر کشور بوده ایم. اما علاوه بر رشد روز افزون تعداد این مجتمع ها، فقط برخی از آن ها کلید موفقیت مجتمع تجاری را در دست داشتند و تعداد زیادی بازدید کننده را در خود جای می دهند و الباقی مجتمع ها، دائماً در حال تغییر و تحول واحدهای تجاری هستند.
ما در مقاله تفاوت شاپینگ مال، پاساژ، بوتیک مال و اوت لت سنتر به بررسی تفاوت های مجتمع های تجاری از لحاظ ماهیت پرداختیم و سپس به تقسیم بندی شاپینگ مال ها بر اساس گستره مخاطبانشان اقدام نمودیم و در نهایت استراتژی های بهره برداری مال ها را در سناریوهای مختلف بررسی کردیم. حال در ابتدای این مقاله در پی شناسایی عوامل شکست مجتمع های تجاری هستیم و در ادامه گام هایی که بایستی در جهت مالکیت کلید موفقیت یک مجتمع تجاری طی شود را مرور میکنیم.
علت مشکلی که در این مجتمع ها پیش آمده است، متعدد است اما برخی از آن ها عبارتند از:
۱- وجود صنوف غیر مرتبط با یکدیگر
۲- عدم شناسایی صحیح مخاطبان بازار هدف
۳- عدم شناسایی نیازهای مخاطبین در منطقه
۴- عدم معرفی صحیح از مجتمع و جذب سرمایه گذاران ناصحیح
۵- عدم وجود استانداردهای واگذاری واحدها مجتمع تجاری
۶- عدم وجود دستورالعمل های مدیریت مجتمع و در نتیجه آن عدم حضور برندهای معتبر
۷- حضور فرروشگاه بی اعتبار و دارای برندهای تقلبی (FAKE) در مجتمع و در نتیجه آن ارائه حس بی اعتمادی
۸- وجود قیمت های نامناسب اجناس موجود در فروشگاه ها و عدم وجود استاندارد محدوده قیمت گذاری
تجربیات کشورهای اروپایی و آسیای شرقی در این حوزه نشان می دهد که علاوه بر سازنده، فروشنده، سرمایه گذار و مشتریان، یک حلقه دیگر در مدیریت راه اندازی و بهره برداری صحیح مجتمع های تجاری-اداری نقش دارند. حلقه مفقوده ای که در ایران نیز در سال های اخیر مشهود شده است، وجود شرکت های برنامه ریز و مشاور بازاریابی است.
برخی شرکت های بنام در این حوزه عبارتند از CBRE و JC William . فعالیتی که در واقع مشاوران بازاریابی برای مجتمع های تجاری انجام می دهد، راهکارهای منطبق با نیاز مخاطبان و مشتریان بازار هدف را به سازندگان انتقال داده و سرمایه گذاران را در مراحل مختلف از روند اجرای فعالیت ها مطمئن می نماید.
آنچه به منظور انجام صحیح پرژوه های راه اندازی و بهره برداری مجتمع های تجاری- اداری و دستیابی به کلید موفقیت یک مجتمع تجاری توسط مشاورین انستیتو مشاوره بازاریابی طهران به منظور برنامه ریزی بازاریابی و فروش سیستماتیک واحدهای مجتمع تجاری صورت می پذیرد، مراحلی به شرح ذیل می باشد:
فاز اول ؛ انجام تحقیقات بازاریابی به منظور کسب اطلاعات کامل و دقیق پیرامون:
- دهک های درآمدی مشتریان هدف
- شناسایی و هدف گذاری دقیق بازار هدف
- شناسایی صنوف مورد نیاز در منطقه
- ارزیابی پروژه های مشابه در منطقه
- ارزیابی نظر مدیران پروژه و امکان سنجی اهداف مدیران
- تدوین لیست صنوف مورد نظر
- تدوین لیست برندهای مورد نظر جهت مذاکره و دعوت از بازدید
- شناسایی محدوده قیمت گذاری برای واحدهای مجتمع
- شناسایی نحوه تبلیغات و اطلاع رسانی مجتمع
- شناسایی نحوه برگزاری مراسم افتتاحیه
- آماده سازی شرایط و نحوه تور بازدید از مجتمع جهت سرمایه گذاران
فاز دوم: تدوین استراتژی های مجتمع تجاری
- جذب و آموزش تیم فروش مجتمع جهت راهنمایی صحیح و درخور سرمایه گذاران
- جذب و آموزش مدیران مجتمع
- تدوین اساسنامه مجتمع
- تدوین آئین نامه اجرایی و مقررات داخلی
- تدوین شرایط واگذاری واحدهای تجاری مجتمع
- تدوین استانداردهای دکوراسیون داخلی و ویترین ها
- تدوین دستورالعمل های داخلی مجتمع به منظور حفظ بهره وری و کارایی واحدهای مجتمع
- تدوین فرمت قراردادهای های فروش، اجاره و لیزینگ پک
- برنامه ریزی برگزاری مراسم افتتاحیه
- برنامه ریزی به منظور تبلیغات و اطلاع رسانی مجتمع
- ترکیب بندی اصناف
- تدوین استانداردهای لازم به منظور حضور برندهای معتبر
- دعوت از برندهای مورد نظر بر اساس لیست از پیش تعیین شده و ارائه پیشنهادات جهت سرمایه گذاری
فاز سوم: پیاده سازی برنامه ها
- واگذاری واحدهای مجتمع
- ارائه برنامه ریزی برگزاری مراسم افتتاحیه
- ارزیابی نحوه مدیریت مجتمع
- راه اندازی واحد aftermarket در مجتمع به منظور حفاظت از جایگاه مجتمع در ذهن مشتریان
- ارائه برنامه های خلاقانه به منظور حفظ و نگهداشت مشتریان و بازدیدکنندگان
- پیشنهاد ساخت و راه اندازی در مناطق دارای پتانسیل بیشتر
پینگبک: تاثیر جاذبه ها بر موفقیت مال – انستیتو مشاوره بازاریابی طهران
پینگبک: تحقیقات بازاریابی و برندینگ مجتمع تجاری – انستیتو مشاوره بازاریابی طهران