از آنجا که تفاوت استراتژی بازاریابی با برنامه بازاریابی برای بسیاری از عزیزان ملموس نبوده و نیست، در این نگارش قصد بیان تفاوت این دو مفهوم را داریم
استراتژی بازاریابی:
استراتژی بازاریابی شما بیانی از اهدافی است که شما از طریق بازاریابی در پی آنها هستید. به عبارتی استراتژی بازاریابی به بیان چه چیزی؟ (What?) میپردازد. اهداف کسب و کار شما و استراتژی بازاریابی شما می بایست هم راستا باشد.
برنامه بازاریابی:
برنامه بازاریابی چگونگی رسیدن به اهداف بازاریابی را تشریح می کند. به عبارتی دیگر برنامه بازاریابی به بیان چگونگی (How?) میپردازد..
یکی از معضلات پیش روی مدیران این است که آنها بی توجه به (what?) به دنبال (how?) هستند. که این امر به هدررفت منابع مالی و زمان منجر میشود. اگر بخواهید یک جمله از این نگاره به یاد بسپارید، آن جمله این است:
استراتژی فکر کردن است و برنامه ریزی انجام دادن.
برای درک بهتر مطلب مثالی ارائه میکنم:
هدف (objective): بدست آوردن بازار بزرگ تر
استراتژی بازاریابی (Marketing Strategy): ورود به بخش های جدیدی از بازار
برنامه بازاریابی(Marketing Plan): ایجاد کمپین های بازاریابی برای شناسایی و تمرکز بر بخش خاصی از بازار
Marketing Strategy —> Marketing Plan —> Implementation = Success
استراتژی بازاریابی شما شامل :
- آن “چیزی” که باید انجام شود(what?)
- اگاه کردن مصرف کننده از خدمت یا محصول پیشنهادی
- اگاه کردن مصرف کننده از فاکتور های متمایز کننده محصول
برنامه بازاریابی شما شامل:
- “چگونگی” انجام کار
- ساخت و اجرای کمپین های بازاریابی که منجر به دستیابی به “انچه” که باید میشود.
فرآیند اجرا شامل:
- اقدام در جهت دستیابی به أیتم های شناسایی شده در استراتژی بازاریابیو برنامه بازاریابی